DEBATTARTIKLAR
Debatt
Sänkt skatt gynnar alla i vårt län
Sänkta skatter gynnar alla hårt arbetande människor i vårt län. Den här regeringen har sänkt reduktionsplikten, vilket gör stor skillnad för alla som bor på landsbygden och är beroende av bilen. Vi har höjt jobbskatteavdraget och samtidigt finansierat reformen genom att pausa uppräkningen av gränsen för statlig inkomstskatt i början av mandatperioden.
Vi har dessutom halverat matmomsen och halverat kostnaden för månadskort i kollektivtrafiken. Regeringen går också in med 1,6 miljarder kronor i areellt stöd till landets lantbrukare, samtidigt som stora satsningar görs på infrastrukturen i hela landet.
Mot den bakgrunden blir det fel när Socialdemokraterna påstår att regeringen inte bryr sig om landsbygden.
När Socialdemokraterna säger att ”9 av 10 är vinnare” på deras politik stämmer inte det. En beräkning från Finansdepartementet visar att 8 av 10 faktiskt blir förlorare på den ekonomiska politik som S nu driver. Skillnaden i siffror beror på att S bara räknar in de förslag som förbättrar för hushållen och utelämnar de delar som försämrar. Men någonstans måste deras löften finansieras.
Den moderatledda regeringen står fast vid arbetslinjen och vill göra det enklare att utbilda sig och ta sig in i ett yrke. Sänkta skatter för särskilt låga och medelinkomster är avgörande, eftersom det alltid ska löna sig mer att anstränga sig och arbeta istället för att leva på bidrag. År 2027 införs dessutom ett bidragstak, något S röstade nej till. Detta är en nödvändig åtgärd för att säkerställa att bidrag inte staplas på ett sätt som minskar drivkraften att ta ett arbete och därmed försvagar arbetslinjen..
Det är en grundläggande princip i ett fritt samhälle att hårt arbetande människor, i största möjliga utsträckning, själva ska ha rätten att avgöra hur deras intjänade medel används. Samtidigt som staten, kommuner och regioner tar ansvar för sina kärnuppdrag.
Inför valet i höst står Sverige inför ett tydligt vägval. Antingen fortsätter vi på vägen där arbete lönar sig och fler kan försörja sig själva, eller så tar vi en vänstersväng med höjda skatter för hårt arbetande människor och där Magdalena Andersson bestämmer över dina pengar.
Jämtlands län framåt!
Carl-Oscar Fransson (M) riksdagskandidat Jämtlands län
Debatt
Fördelningen av medel till infrastruktur måste ändras
De senaste veckorna har jag deltagit i flera möten om försvarsmaktens etablering, åkerinäringens behov och de gröna näringarnas förutsättningar. Ett återkommande samtalsämne är behovet av kraftfulla infrastruktursatsningar. Det blir särskilt tydligt i Enarsvedjan, som ligger på en sträcka känd som en av Sveriges sämsta vägar och som belastas av mycket tunga transporter.
När Jämtlands län i allt högre grad blir ett nav för försvarsmaktens verksamhet och pekas ut som strategiskt viktigt för trupp- och materialtransporter vid bland annat värdlandsstöd och övningar, är det inte hållbart att vår infrastruktur ser ut som den gör i dag.
Trafikverket har höjt bärighetsklassen på delar av länets vägar till BK4 för att möjliggöra tyngre transporter. Det är positivt eftersom tyngre fordon kan minska antalet transporter och göra dem effektivare. Men underhållet och satsningarna på vägarna har inte följt i samma takt, därför är det väldigt bra att det prioriteras i den nya planen för infrastruktur som regeringen precis har presenterat.
Den M-ledda regeringen har under denna mandatperiod gjort historiska satsningar för att ta igen en stor underhållsskuld och fortsätter med det nu framöver, vilket är välkommet. I den senaste satsningen som regeringen gör får vi i Jämtlands län 225 miljoner mer till vägunderhåll än tidigare plan, som till stor del minskar underhållsskulden på våra vägar.
Något som fortsatt måste förändras för att säkra vägunderhållet är hur infrastrukturmedlen fördelas. Trots långvariga påtryckningar från Jämtlands län fördelas fortfarande stora delar av resurserna efter invånarantal i respektive geografiska infrastrukturområde, inte efter behov eller hur mycket väg som finns i respektive område. Det är en grundläggande orsak till att vi i länet har Sveriges sämsta vägar och grusvägar som nästan inte är framkomliga.
Detta påverkar alla hårt arbetande människors vardag. Pendlande arbetstagare får ofta skador på sina bilar och tvingas färdas på trafikfarliga vägar. Näringslivet, de gröna näringarna och transportföretagen drabbas av ökade kostnader och sämre konkurrenskraft. Det är inte rättvist.
Det finns dock hopp även i mörkret, trots att Trafikverket nu dessvärre väljer att ta bort vägbelysningen på vår landsbygd, det ser vi kring den nya infrastrukturplanen – i höstas fattade Moderaternas arbetsstämma ett viktigt beslut om att driva på för att förändra fördelningsmodellen för infrastrukturmedel, något som Saila Quicklund har drivit länge inom partiet.
Det är ett viktigt första steg! Det som återstår nu är en valrörelse och att fler partier också väljer att driva på för samma linje så att detta kan bli möjligt. Om jag får förmånen att bli inkryssad till riksdagen efter valet, nu i höst, kommer jag att arbeta hårt för denna viktiga fråga.
Jämtland framåt!
Carl‐Oscar Fransson (M) riksdagskandidat Jämtlands län
Debatt
Ingen rättighet att få arbetskraftsinvandra
Från den 1 juni höjs lönegolvet för arbetskraftsinvandring till 33 390 kronor i månaden; 90 procent av medianlönen. Oppositionen är upprörd och menar att beslutet är fel. Däremot är det mycket som glöms bort i debatten.
Lönegolvet gäller personer som enbart vill arbetskraftsinvandra från länder utanför EU. Det är rimligt att Sverige ställer tydliga krav på egen försörjning för den som vill leva och bo här. Det är ingen självklarhet att få vistas i Sverige utan att kunna försörja sig själv.
Just nu lyfts argumentet att Jämtlands län har en låg arbetslöshet och ett stort behov av arbetskraft, särskilt i enklare jobb. Därför menar oppositionen att ett lönegolv på 33 390 kronor är fel väg att gå och ett för högt belopp för arbetskraftsinvandringen.
Men det som ofta glöms bort är detta: I mars hade Sverige 564 000 arbetslösa. Många av dessa står långt från arbetsmarknaden, antingen för att jobben finns på andra platser, för att kompetensen saknas eller för att språket är ett hinder. Det är inte personer med asylskäl som nu riskerar utvisning, utan de som kommit hit just som arbetskraftsinvandrare.
Det stora problemet är alltså inte att Sverige saknar människor. Problemet är att vi har ett system där människor inte kommer in i arbete, och det är en för liten skillnad lönemässigt att ta ett enklare jobb än att leva på bidrag, samtidigt som arbetsgivare i vissa branscher ropar efter personal.
Vi moderater vill återupprätta arbetslinjen. Arbete är nämligen den bästa vägen till integration och minskat utanförskap. Det gör vi genom att utöka platserna inom yrkesvux och yrkeshögskolan, så att fler kan utbilda sig till ett yrke där det finns jobb. Vi behöver också stärka fokus på att människor lär sig det svenska språket och krav på heltidsaktivitet för den som får försörjningsstöd.
Vi måste dessutom fortsätta sänka skatten för låga och medelinkomster, så att det alltid lönar sig bättre att arbeta än att leva på bidrag. Samtidigt måste det bli enklare för människor att flytta dit jobben finns. I dag finns en stor del av arbetslösheten i södra Sverige, medan behovet av arbetskraft är som störst i norra Sverige. Det måste bli lättare att ta steget och flytta dit arbetstillfällena faktiskt finns.
Det är ingen rättighet att få arbetskraftsinvandra till Sverige, och det är bra att vi ställer tydliga krav på egen försörjning för den som vill leva sitt liv här. För de enklare jobb som svenska företag och offentlig sektor behöver anställa till har vi redan över 500 000 arbetslösa i Sverige som behöver utbildas, matchas och komma i arbete.
Det jag kommer att arbeta för om jag får förtroendet att bli inkryssad till riksdagen för vårt län är framför allt att det ska bli lättare att flytta dit jobben finns. Dessutom ska det alltid löna sig mer att arbeta än det gör i dag och det får aldrig vara mer lönsamt att leva på bidrag än att arbeta.
Jämtland framåt!
Carl-Oscar Fransson (M) riksdagskandidat Moderaterna i Jämtlands län
Debatt
Vi arbetar långsiktigt för mer resurser till vägarna
Replik på ”Länet i botten när regeringen fördelar vägpengar”
Det är alltid bra att vi är eniga i länet, och precis som jag lyfte i artikeln så brukar vi vara det i de allra flesta fallen när det handlar om landsbygdsutveckling och infrastruktur. Det brukar vara klokt vid en regeringsbildning att man är överens över partigränserna med dem man ska samarbeta med. Det kommer att belysas länger ner i detta svar.
Centerpartiet med Effie Kourlos och Hanna Mattsson Wagenius försöker nu måla upp en bild av att Moderaterna saknar intresse eller vilja för Jämtlands län. Det stämmer inte.
För det första: Jag tycker inte att Jämtlands län får de resurser till infrastruktur som vi behöver. Det är därför jag tillsammans med Saila Quicklund internt inom partiet har drivit på för att vi måste göra om hur infrastrukturmedel ska fördelas. Detta antogs också av Moderaterna nationellt denna höst, via vår partistämma.
Att Centerpartiet kritiserar att förändringen inte genomförts under denna mandatperiod, förändrar inte det faktum att partiet själva satt i regeringsställning 2014–2022 utan att en enda gång lyfta denna fråga. Det gör vi moderater nu.
För det andra: Centerpartiet presenterar 25–50 miljoner i sin budget till väglysen. Det är bra att ni vill bidra, men låt oss vara ärliga. Det räcker inte ens till en bråkdel av det underhållsbehov som finns i Jämtlands län, vilket var vad min debattartikel handlade om.
Länsplanen för Jämtland är 823 miljoner kronor vilket är en ökning med hela 225 miljoner jämfört med tidigare period som Socialdemokraterna med stöd av Centerpartiet beslutade om. Utöver det pågår flera andra satsningar på mittbanan, E 45 Rengsjön–Älvros, och den nationella planen skjuter till 354 miljarder till vägunderhåll nationellt, vilket är till gagn för Jämtlands Europavägar. Länsplanen är därav enbart en del av hela satsningen.
För det tredje: Centerpartiet kritiserar att Jämtlands län får för lite pengar ur den nu historiskt stora infrastruktursatsningen, vilket det faktiskt är, utan att själva nämna en enda gång att ni själva vill göra om utformningen av fördelningsmodellen. Vill ni göra om modellen eller inte?
Vi ska också komma ihåg vilka Centerpartiet ska samarbeta med om de vinner valet. Vi har Miljöpartiet vars enda målsättning är att människor ska sluta köra bil. De lyfter bland annat följande på sin hemsida: ”Ohållbara satsningar på expansion av vägnätet prioriteras bort”. Jag betvivlar att det kommer komma mer medel till vår infrastruktur om C, MP, V och S styr efter valet.
Jag arbetar för en långsiktig förändring av hela systemet och jag är väldigt tacksam att vi har en regering som lägger fram en budget för att nolla underhållsskulden på våra vägar.
Jämtland framåt”!
Carl-Oscar Fransson (M) riksdagskandidat
Debatt
Därför lade vi om migrationspolitiken
Svar på ”Ska vi äldre invandrare också utvisas?”
Vi har stor förståelse för oron som kommer till uttryck i insändaren. Att känna osäkerhet kring sin framtid, särskilt efter många år i Sverige, måste vara tungt och smärtsamt.
Samtidigt är det viktigt att vara ärlig med varför vi har lagt om migrationspolitiken. Under lång tid hade vi en migrationspolitik som inte var hållbar. Integrationen fungerade för dåligt, för många människor fastnade i utanförskap och tilliten till samhällskontraktet började svikta. Därför har den Moderatledda regeringen genomfört förändringar för att skapa större ordning, tydligare krav och en mer långsiktigt hållbar migrationspolitik.
Det är, enligt vår mening, nödvändigt. Ett samhälle kan inte bygga på otydlighet kring vilka regler som gäller eller på låga förväntningar på människor att bli en del av samhället. Sverige ska vara ett land där arbete, ansvarstagande och viljan att bidra spelar roll.
Men just därför måste vi också hålla fast vid den andra sidan av samhällskontraktet: tryggheten. Människor som gör rätt för sig, som arbetar, följer svenska lagar, tar ansvar för sina familjer och vill vara en del av Sverige ska kunna känna framtidstro här. Politik får aldrig bli så stel eller fyrkantig att människor som under lång tid byggt sina liv i Sverige lever i ständig oro för att ryckas upp från den tillvaro de skapat.
Vi i Moderaterna vill ha ett samhälle där människor bedöms efter sina handlingar och inte sin bakgrund. Det är en viktig princip. Ett starkt samhälle måste kunna kombinera tydliga krav med rättvisa och medmänsklighet.
Därför behöver politiken också ständigt omprövas. Inte för att överge ambitionen om ordning och reda, utan för att säkerställa att regelverk får rimliga konsekvenser för människor i verkliga livet. Politik måste fungera i praktiken, inte bara i teorin.
Vi ska ha en migrationspolitik som är stram men rättvis. Tydlig men mänsklig. Och människor som under lång tid gjort rätt för sig ska kunna känna trygghet i att de också kan bygga sin framtid i Sverige.
Elise Ryder Wikén (M) riksdagskandidat
Carl-Oscar Fransson (M) förbundsordförande